Junalla toiselle puolelle maapalloa: Trans-Siperian rata

Tässä postauksessa otan esille muutamia asioita Trans-Siperian reissusta ja kerron omakohtaisia kokemuksia matkasta. Jos suunnittelet junamatkaa Venäjän läpi, jatka lukemista! Jos Venäjän matkailu ei kiinnosta, jatka silti – saatat saada uutta inspiraatiota. 🙂

  • Mikä on Trans-Siperian rata?
  • Milloin?
  • Budjetti
  • Viisumi
  • Reitti-idea

Ammatistani huolimatta matkustan itse mieluiten junalla maateitse. Junalla matkustaminen maisemien vaihtuessa on lähes terapeuttista ja jonkun viisaan sanoin sielu pysyy mukana matkassa. Trans-Siperian junamatka onkin ainutlaatuinen tilaisuus matkustaa lähes maapallon toiselle puolelle junalla.

Stalinin hammas
Moskova – jokaisen Trans-Siperian matkan aloitus- tai lopetuspiste

Mikä on Trans-Siperian rata?

Yleensä Trans Siperian matkasta puhuttaessa matkustaja valitsee jonkin kolmesta pääradasta: Trans-Siperian, Trans-Mongolian tai Trans-Manchurian. Kaikki kolme reittiä lähtevät Moskovasta ja kulkee muun muassa Jekaterinburgin, Novisibirskin ja Irkutskin kautta Ulan Udeen.

Ulan Udesta Trans-Siperian sekä Trans-Manchurian radat jatkavat kohti Chitaa. Tässä kohtaa radat erkanevat: Siperian rata koukkaa Khabarovskin kautta Vladivostokiin ja Manchurian rata kurvaa Harbinin kautta Pekingiin. Trans-Mongolian rata taas lähtee nimensä mukaisesti Ulan Udesta kohti Mongolian pääkaupunkia Ulan Bataria ja sieltä edelleen Pekingiin. Trans-Siperian rata on maailman pisin rautatie. Mittaa tälle pätkälle tulee huikeat 9 289 km. Matka-aika Moskovasta Vladivostokiin on kuusi yötä.

Yleistä matkasta

Trans-Siperian matka on seikkailu ja kokemisen arvoinen reissu jos matka on sinulle tärkeämpi kuin määränpää. Monien lähteiden mukaan Trans-Mongolian rata on paras ja mielenkiintoisin vaihtoehto matkalaiselle. Jokainen tekee reitin suhteen omat päätöksensä: itse halusin kokea nimenomaan legendaarisen matkan Venäjän halki Japaninmeren rannalle ja sitä tämäkin kirjoitus sekä lopussa oleva reittiehdotus käsittelee suurimmaksi osin.

Ensimmäinen vinkki: junia on eri tasoisia, lähinnä palvelun määrään ja muuhun vastaavaan liittyen. Taso selviää junan numerosta: mitä korkeampi numero, sitä heikompi palvelu. ”Perinteinen” Trans-Siperian junamatka tehdään junilla numerolla yksi (länteen) ja kaksi (itään). Oman junani numero oli 70. Halusimme mahdollisimman alkeellisen ja autenttisen meiningin.  Jos haluat tehdä Trans-Siperian matkan vaihtoehtoiseen tyyliin, niin valitse juna numero 070 Irkutskiin tai 100 koko matkalle Vladivostokiin. Tästä tipsi myös budjettimatkailijalle! Budjettijunan matka kestää 178 tuntia siinä missä nro 002 köröttelee 139 tuntia ja hintaero on satasia.

Trans Siberian junan käytävä
Juna nro 070:n käytävä

Venäläinen kulttuuri on hyvin upea ja vieraanvarainen, mutta todella sisäänpäin lämpiävä. Jos onnistut pääsemään Venäläisen seuraan ja ystävystyt hänen kanssaan, kokemus koko maasta ja matkasta muuttuu varmasti kokonaan.

Lähdimme matkaan hyvinkin romantisoitujen mielikuvien kanssa – hienoa katsella, kuinka maisemat vaihtuvat kaupungista tundraksi ja lukea hyvää kirjaa. Antaa ajatuksia itselleen. Todellisuudessa junassa on aika tylsää. Rytmi menee sekaisin, koska reitti kulkee seitsemän eri aikavyöhykkeen läpi – et oikein ikinä tiedä, mitä kello on. Tämän vuoksi juna kulkeekin Moskovan ajassa. Ravintolavaunu on suhteellisen kallis ja ruokavalikoima on hyvin yksipuoleinen – itse söin lähinnä Seljankaa, joka oli kyllä ihan maittavaa. Ekat kaksi päivää.
Tässä siis toinen suositus: suunnittele välipysähdyksiä matkan varrelle. Oikeasti. Pääset ensinnäkin tutustumaan Venäjän eri kaupunkeihin Moskovan ja Pietarin ulkopuolella ja toiseksi matkan miellyttävyys kasvaa huomattavasti. Junassa on mukava istua yö tai kaksi – viikko on aika paljon. Juna kyllä pitää noin puolen tunnin taukoja siellä täällä, jonka aikana kerkeää ostamaan esimerkiksi sämpylöitä ja kaljaa hyttiin.

Tauko Novosibirskissa
Öinen tauko Novosibirskin asemalla

Milloin?

Oikeastaan milloin vaan. Oma reissuni ajoittui syyskuulle, joka oli hyvä ajankohta. Lämpöä oli sopivasti, ei liikaa, mutta toisaalta kylmyys tai pimeys ei ollut vielä iskenyt päälle. Trans-Siperian matkan sesonki on kesälomakuukausina heinä- ja elokuussa. Uskoisin menon olevan ihan siedettävä vielä silloinkin. Junien pitäisi olla ilmastoituja ja talvella lämmitettyjä – jos lähdet budjettimatkalle junalla nro 70 tai 100, en olisi liian luottavainen järjestelmien toimintaan. Moni assosisoi Trans-Siperian matkan ja talviset sekä huurteiset maisemat yhteen. Talvikin voi olla todella upea aika matkustaa. Valoisa aika jää tosin melko lyhyeksi.

Viisumit

Viisumit ovat yksi tämän matkan säätämisen aiheista. Venäjä, Mongolia ja Kiina vaativat kaikki etukäteen haetun viisumin. Näiden hankkiminen syö myös suuren loven matkakassaan.

Venäjän viisumia varten tarvitset kutsukirjeen Venäläiseltä organisaatiolta. Useimmiten tämä hoidetaan matkatoimiston kautta, joka fiksaa kutsukirjeen. Useimmille reissuruunille riittää kuukauden kertaviisumi. Hintaa tälle tulee noin 70-80 euroa matkatoimistosta riippuen. Jos Venäjän matkasi on pidempi, on viisumeita saatavilla pidemmäksikin ajaksi.

Mongolian viisumi on suhteellisen simppeli hakea Mongolian Suomen kunniakonsulaatista. 70 euroa konsulaatin tilille, hakemus ja passi kuvan kanssa postiin ja odottelemaan. Viisumi on voimassa kolme kuukautta myöntämisestä ja maassa saa oleskella 30 päivää. Tarkkaa maahantulopäivää ei siis tarvitse tietää, joka helpottaa elämää.

Kiina vaatii viisumin hakijaa käymään paikan päällä. Prosessi alkaa viisumihakemuksen tekemisellä netissä ja ajan varaamisella Kiinan Viisumikeskukseen. Huomioitavaa on, että hakijan tulisi esittää meno- ja paluulippu junalla/lentokoneella/laivalla ja lisäksi hotellien varaukset. Hotellivaraukset saat helposti varaamalla hotellin ja perumalla sen myöhemmin ilmaiseksi. Lippu on hieman kinkkisempi, jos ostat junalipun vasta Moskovasta. Luin, että kirjallinen englanninkielinen kuvaus riittäisi, joten sillä kannattaa varmaan lähteä liikenteeseen. En ole kokeillut itse, mutta jos rehellisyys ei auta niin kannattanee kokeilla varata lentoliput, jotka voi maksaa/perua vielä pari päivää varauksen jälkeen tai ostaa kallis flex- lippu jonka saa perua täyttä korvausta vastaan. Tämä tietenkin vaatii katetta luottokortille. Jos jollain on hyviä ajatuksia tähän, niin kannattaa vinkata! Kiinan viisumit ovat voimassa samalla tavalla kuin Mongolian viisumi.

Budjetti ja lippujen hinnat

Trans-Siperian matka ei valitettavasti ole halvimmasta päästä. Jos haluat yksinkertaisesti liikkua Vladivostokiin tai Pekingiin, lentokone voi olla halvempi vaihtoehto. Lippu Moskovasta Vladivostokiin budjettijunalla (nro 100) maksaa noin 300 euroa, riippuen matkan ajankohdasta. Nro 002 kustantaa noin 450 euroa – nämä kakkosluokan hintoja. Jos haluat tehdä välipysähdyksiä, tässä muutamia hintaesimerkkejä:

Moskova-Jekaterinburg: 120 euroa
Jekaterinburg-Irkutsk: 200 euroa
Irkutsk-Vladivostok: 185 euroa
Irkutsk-Ulan Bator: 150 euroa
Ulan Bator-Peking: 200 euroa.

Nämä hinnat ovat siis budjettijunille ja jätin numeron 002 tällä kertaa pois laskuista. Ylläolevat hinnat ovat random päiviä keväälle, jotta saat hieman käsitystä matkan hinnasta.  Junassa rahaa ei kulu paljoa, ehkä kymppi päivässä. Välipysähdyksien aikana kannattaa tankata mukaan sapuskaa ja bisseä – vodkalla saa myös kavereita. Siperiassa on myös halpaa yöpyä. Irkutskista peti dormista irtoaa about kympillä ja oma huone maksaa muutaman euron enemmän. Safka ja harrastukset ovat halpoja.

Irkutsk railway station
Irkutsk!

 

Reitti-idea: Venäjän monet muodot – Helsingistä maateitse Japaninmerelle

Hyppää Helsingistä yöjunaan kohti Moskovaa ja hommaa liput kohti Jekaterinburgia. Kurkkaa Nikolai II:n murhapaikka ja pohdi, miten tämä vaikuttaa Venäjän historiaan. Hakeudu takaisin junaan ja kolistele kiskoilla reipas vuorokausi kohti Tomskin yliopistokaupunkia, joka sijaitsee noin 270 kilometriä Novosibirskistä pohjoiseen. Tomskia sanotaan Siperian vapaamielisimmäksi kaupungiksi. Koe Siperian trendikkäin yöelämä, mutta älä kuitenkaan jämähdä tänne votkulipäissäsi. Matka nimittäin jatkuu kohti Irkutskia, jota Idän Pariisiksikin on haukuttu. Suuntaa kaupungin sykkeestä kohti maailman syvintä ja vanhinta järveä, Baikalia. Maistele Siperialaisten Babushkoiden savustamaa paikallista kalaa ja koe auringotto Siperiassa Peschanaya Bayn biitsillä. Jatka junalla lyhyt kahdeksan tunnin hyppy kohti Ulan Udea ja koe Siperialainen Buddhismi sekä Shamanismi. Matkusta 12 tuntia eteenpäin kohti Chitaa, jossa sinä olet nähtävyys – suurin osa matkaajista skippaa tämän pitkään suljettuna olleen kaupungin. Ole poikkeus. Istahda iltaa paikallisten kanssa. Kylmän Siperialaisen kuoren alta löytyy lämpöä ja vieraanvaraisuutta ja parhaassa tapauksessa ystävä loppuelämäksi. Kahden päivän matkan päästä löytyy Khabarovsk, joka usein jää kokematta, travellerin puskiessa kohti viimeistä määränpäätä. Kesällä täältä löydät eloisan Siperialaisen kaupungin oluttelttoineen, livemusiikkeineen ja biitseineen. Viimeisenä etappina Vladivostok, joka löytyy noin kymmenen tunnin junamatkan päästä. Onnittele itseäsi – olet kolunnut maailman pisimmän junaradan läpi ja kokenut aidon Venäjän sen monissa eri muodoissa.

Riippuen siitä, onko Venäjä- kiintiösi jo täynnä, vietä Vladivostokissa parhaaksi näkemäsi aika ja nappaa laiva kohti Etelä-Korean Donghaeta ja koe Etelä-Korealainen risteilyalus. Valitettavasti liput eivät ole erityisen edullisia – ilman hyttiä matka maksaa noin parisataa dollaria. Toinen vaihtoehto on ottaa flygari, mutta sehän pilaa koko idean maateitse matkustamisesta!? Eikä sielukaan pysy mukana ja sitähän ei kannata etenkään Vladivostokiin jättää.

Tälläinen tietopaketti Trans Siperian reissusta. Muista ensisijaisesti pysähdellä matkalla, nauttia maisemista ja varata paljon tekemistä mukaan. Kulje omia polkujasi ja skippaa parempi juna. Jos olet todellinen extremebudjettiträvelleri niin pidä mielessä, että kolmosluokan lippuja on myös saatavilla.

давай давай!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

Ylös ↑

%d bloggaajaa tykkää tästä: