Tsaravetsin linnoitus ja Arbanassin kylä

Kun illan riennoista oltiin toivuttu seuraavana aamuna Lino Barissa aamupalan äärellä, otimme suunnan kohti Tsaravetsin linnoitusta. Tai oikeastaan sen raunioita. Kyseisen linnoituksen jämät ovat Veliko Tarnovon ehkä tunnetuin nähtävyys – jos sitä kuitenkaan voi tunnetuksi kutsua! Tsaravets on Toisen Bulgarian valtakunnan tärkein linnake ja siellä sijaitsivat muun muassa kuninkaalliset palatsit. Linnoituksen huippuvuodet ovat olleet 1185-1393, eli loiston päivistä on hetki vierähtänyt.

Tsaravets muuri
Sisäänkäynti Tsaravetsin linnoituksen alueelle
Tsaravets
Näkymiä muurilta kaupungin suuntaan

Sisään alueelle maksaa kolme euroa ja vaikka et olisi kovin innostunut linnoista, historiasta tai keskiajan arkkitehtuurista (kuten minä), on paikka silti käymisen arvoinen. Paikalle pääsee kävellen vanhasta kaupungista. Turisteja on suhteellisen vähän ja alueella sää käppäillä rauhassa. Linnoituksen alueelta löytyy myös rauhallisia nurmialueita, joissa voi chillailla auringonpaisteessa. Suosittelen hieman perehtymään mestan historiaan ja ympäriinsä kävellessä pohtimaan, millaista paikassa on ennen ollut!

Pieni kukkulakylä Arbanassi

Tsaravetsista kotiutumisen jälkeen otimme taksin alle ja suuntasimme kohti Arbanassin pientä vuoristokylää. Jos Veliko Tarnovo alkaa tuntua hektiseltä, mitä en usko, suosittelen istahtamaan pirssiin ja ajamaan tänne. Vaikka alkuun käytin nimeä vuoristokylä, lienee kukkulakylä todellisuudessa parempi. Vältetään väärinymmärryksiä ja pettymyksiä. Kylään on matkaa noin nelisen kilometriä ja taksi maksaa muutaman euron. Arbanassi on rauhallinen ja pieni paikka, jossa ehdottomasti kannattaa käydä nauttimassa lounas ja hörpätä sumpit. Kovin pitkäksi aikaa tekemistä tuskin riittää, muutama tunti riittää hyvin. Arkkitehtuurinnälkäisille kylästä löytyy 1700- sekä 1800- luvun kirkkoja ja vanhoja Bulgarialaisia rakennuksia.

Arbanassin kylä
Arbanassi
Hotchpotch
Lounas muistutti vahvasti shakshukaa

Maisemia Arbanassi

Arbanassi

Veliko Tarnovosta suunnitelmamme oli suunnata kohti Burgasia, josta paluulentomme lähtisi kohti Helsinkiä. Vaikka junalla matkustaminen on mukavaa, oli se tässä tapauksessa kuitenkin vähän turhan hidasta hommaa liian monella vaihdolla. Päädyimmekin vaihtoehtoon B(ussi). Netistä katsottuna aikataulut olivat vähintään epäselvät, jos eivät suorastaan räikeän ristiriitaiset. Totesin, että parempi käydä paikan päällä dösäasemalla katsomassa ja kyselemässä. Arbanassista ajelimmekin taksilla kohti Zapadin linja-autoasemaa, eli toisin sanoen läntistä dösäriä. Keikka oli onnistunut, sillä vastoin odotuksia mikään netissä saamamme tieto ei pitänyt paikkaansa ja bussi lähtisi aamulla kahdeksalta. Hyvä homma! Piletti kouraan 12 eurolla ja takaisin vanhaan kaupunkiin.

Herkkunurkka: Shastliveca

Illalla kävimme safkaamassa Shtastlivecassa, joka esiintyi poikkeuksetta jokaisessa suosituksessa. Ravintola on alun perin Veliko Tarnovosta, jossa ravintoloita on nykyään pari kappaletta ja käsittääkseni se on laajentunut aina pääkaupunki Sofiaan saakka. Paikka on kyllä jokaisen suosituksen arvoinen. Ruoka on huippulaadukasta ja ainakin Suomalaisittain edullista, joskin paikalliseen hintatasoon peilaten hieman ylempää puoliskoa. Testasimme myös vuoden 2012 Bulgarialaisen viinin, joka on tehty ravintolaa varten. Kuvailisin tätä tuotetta nestemäiseksi kullaksi. Ravintolalla on terassialue, josta aukeaa panoramanäkymä Veliko Tarnovon vanhaan kaupunkiin. Valitettavasti meillä oli tyytyminen sisätiloihin, sillä ulkoalue oli luonnollisesti tupaten täysi ja pöytävarausta meillä ei ollut, mikä ei nyt taas yllättänyt ketään. Jo hotellihuoneen varaaminen etukäteen on jonkinlainen saavutus. 🙂

Kaikesta löytyy kuitenkin jotain miinusta ja tästäkin: tällä kertaa tosin itse aiheutettuna. Reissatessa koetan aina syödä jotain uutta, paikallista ja erilaista. Tällä kertaa kuitenkin aivopieraisin totaalisesti ja päädyin tilaamaan kanafileetä. En ikinä tilaa ulkomailla kanafileetä. Pääruoka oli niin hyvää kuin tästä raaka-aineesta saa, eli hyvää mutta mitään erityisempiä elämyksiä ei jäänyt käteen. Oma moka, kuten totesin!

Shtastliveca alkupala
Alkuruoka

Shtastliveca

Shtastliveca viini

Aamu-unista taksisekoilua

Aamulla laskimme, että kolmisen varttia riittää hyvin kämpiltä bussiasemalle. Ulostauduimme hotellilta aikataulussa, noin vartin yli seitsemän aamulla todetaksemme, että koko kylä on tietenkin täysin kuollut lauantaina siihen aikaan. Vastapäisestä kaupasta sai jonkinlaisia valmisleipiä, jotka kävimme nappaamassa aamupalaksi bussiin. Ongelma oli nyt vain se, että takseja ei tullut eikä mennyt. Eikä ketään muutakaan. Suuntasimme takaisin auki olevaan kauppaan ja pyysimme, voisiko hän kenties pirauttaa meille pirssin. Hän yritti, mutta tuloksetta. No taxis. Tässä kohtaa tuli pieni hiki otsalle: aikaa olisi 25 minuuttia, matkaa noin neljä kilometriä. Aloimme jo pakkaamaan eväsleipiä, kameroita ja muita kilkuttimia tiukasti reppuun, jos tästä tulisikin ripeä aamulenkki. Onneksi tässä kohtaa paikalle ajoi taksi, joka otti meidät kyytiin.

Veliko Tarnovo Bussiasema
Veliko Tarnovon bussiasema on kolkohko!

Perillä meitä odotti ison bussin (jota odotimme) sijaan pieni minidösä eli jonkinlainen marshrutka paikallisella murteella väännettynä. Ei siinä mitään – kamat sisään, takapenkkipaikalle ja menoksi! Alkumatka oli todella kuoppaista ja laatta olisi varmaan lentänyt jossain kohtaa, mutta saavuimme jonkinlaiselle EU- rahoituksella rakennetulle moottoritielle jossa kyyti olikin jo tasaisempaa ja matka Burgasiin taittui upeissa maisemissa ja mukavasti kolmessa tunnissa!

Marshrutka burgasiin

One thought on “Tsaravetsin linnoitus ja Arbanassin kylä

Add yours

1. Jes, linnoitus ja Shastliveca kuuluvat pakollisiin juttuihin Veliko Tarnovossa! Nauratti tuo bussiaikataulujuttu, vaikka eihän se nyt naurun asia ole oikeastaan, mutta toisaalta: jos haluaa elämään pientä seikkailun tuntua niin Bulgaria on just hyvä 😉

Teimme aikoinaan tuon saman minibussimatkan Veliko Tarnovosta Burgasiin. Burgasissa oli silloin jotkut kesäfestarit ja matkalaisia oli liikkeellä runsaammin. Meillä oli onneksi etukäteen ostetut liput, joten saimme ihan oikeat istumapaikat. Kaikille matkustajille ei paikkalippuja riittänyt, joten kuski kaivoi takakontista puutarhajakkaroita keskikäytävälle ja näin saatiin loihdittua muutama lisäpaikka 😀